Engelske Claire Martin er en uhyre rutineret vokalist, der albumdebuterede i 1992, og her er kapelmester på et album, der både viser niveauet og engagementet i nutidig engelsk jazz.
Vi er henne i den ”klassiske” jazzvokalist-genre med perfekt diktion, lange toner, et lille hint af vibrato i slutningen af fraserne, men ingen overraskende fraseringer. Så intet nyt her.
Men med sin årelange erfaring har Martin lært, at det handler om at finde :
1) de rigtige musikere
2) de rigtige sange samt ikke mindst
3) den rigtige producer
Alle tre valg er her gjort rigtigt.
Den svenske rytmegruppe spiller fint, præcist og korrekt backende uden at gå i vejen for solisten.
Der er fornemme versioner af sange af tre af mine absolutte favoritter, Tom Waits (‘This One’s From The Heart’), Rufus Wainwright (‘The Art Teacher’) og ikke mindst Burt Bacharach-Elvis Costello (‘This House Is Empty Now’). Og så har produceren fået lov til at lege. Der er anvendt forskelligt rumklang, en smule ekko på vokalen (ekko i jazz …?!) og diskrete blæsere for lige at understrege Claire Martins oprindelige inspirationskilder fra de amerikanske giganter, Ella, Sarah med flere.
Alt i alt en yderst tilfredsstillende udgivelse fra en altid gennemtænkende og grundig solist. Eneste lille spørgsmål: Hvad gør, at alle jazzsangerinder i den vestlige verden søger – og som oftest finder – en østamerikansk version af det engelske sprog i deres foredrag? Det kunne da være fedt at høre en engelsk vokalist, der synger som han/hun taler.
Af Niels Christensen
Claire Martin (voc), Martin Sjöstedt (p), Niklas Fernqvist (b), Daniel Fedriksson (dr) & James McMillan (per, keyb), Karl-Martin Almqvist (ts), Nikki Iles (acc), Mark Jaimes (g), Joe Locke (vib, voc), Charlie Wood (voc).