af Cim Meyer
Emil Hess har valgt opskriften med to standard-melodier blandt en stribe hjemmegjorte. Der er frekvensmæssig spændvidde fra A-sidens dovent-afslappede kvartet for eksempel i samspillet på titelmelodien mellem Hess på bas-klarinet og canadiske Graig Earles kontrabas – til B-siden, der viser Hess i duo format, for eksempel på altsax med en brillant Thomas Clausen i standarden ‘Cry Me A River’. Netop Clausen antyder en mere altereret og dynamisk tilgang i ‘A Gentle Touch’ og Ellingtons ‘African Flower’. Men det bliver ikke fulgt op af Hess.
På A-siden, med standard-kvartet-formatet, er amerikanske Richard Huntleys stikker mere på cymblerne end på trommerne, og man savner et par markante slag i bolledejen. Ingen tvivl om at Hess bevidst går efter et gennemført blødt og reflekterende udtryk, der fint kommer til udtryk med kvartetten i ‘Open Minds’ og ‘Song For A Lonely Woodpecker’. Men for denne lytter bliver albummet som helhed lidt for fersk, indadvendt og næsten selvudslettende.
Emil Hess (ts, as, b-cl), Thomas Clausen (p), Graig Earle (b), Richard Huntley (d). Indspillet 2024.
NOTE: Der er releasekoncert den 12. februar 2025 hos Paradise Jazz i Huset i København, hvor Emil Hess går på scenen med holdet fra albummet.