At det skulle blive Roskilde Festival, der blev de første til at sætte brandvarme Bye Bye Brenda på et af årets mange festivalprogrammer, kommer nok som en overraskelse for mange.
Stine Bramsen og Kajsa Vala, der udgør Bye Bye Brenda, har med deres debutalbum Landmarks skabt noget uomtvisteligt kvalitetstungt og bæredygtigt, der meget vel kan ende som et af årets absolut bedste og mest minderige danske udgivelser.
Et album, der med en velklingende international lyd, og country-pop af den stærkt iørefaldende og vedkommende slags, bør henvende sig til et stort og bredt publikum fra Tønder til Skagen via Roskilde og nysgerrige omegne.
Indenfor samme boldgade finder du besnærende folket singer/songwriting hos såvel Karoline Funder og Lea Eyðbjørg, der begge har deres debutalbum til gode, men dog har udsendt nok til at overbevise om nogle sangskrivertalenter ud over gennemsnittet.
Jazz og pigekor på årets First Days
Jazzen repræsenteres på bedste hvis via den dejligt frit skabende og ofte grænsebrydende herboende norske sanger, sangskriver og musiker Øyunn, der efter hendes fremragende debutalbum Aspects fra 2022 vandt et par af de mest ærefulde priser ved sidste års DMA Jazz (Årets nye jazznavn) og ved Tivoli Jazzpris (Årets Nybrud).
UngKlang er et vokalensemble bestående af ni unge kvinder, der kender hinanden fra DR’s pigekor, og som siden 2020 har udforsket og udfordret grænserne for kormusik. De arbejder gerne på tværs af kunstformer og har allerede optrådt med navne som Pil, Kind Mod Kind, Coco O, JJ Paulo, og Bette.
Sidstnævnte kommer også på First Days i eget navn.
Rock med spændvidde og helt uden seler
Ki! byder på en kalejdoskopisk verdensomsejling i et eklektisk univers, der pludselig gør ordet blandingsmisbrug til noget ganske positivt. Bænch skærer derimod ind til benet med skarpe omkvæd og en legesyg energi à la The Strokes.
Von Quar medtager en vaskeægte stadionrock lyd, og så kan du forvente smuk, introvert rock tilsat et nærmest ’clubbet output’ fra Wedding.
Energi fra nordiske klange
Fra Sverige kommer Boy With Apple, der laver stemningsfuld shoegaze, mens norske Fakethias, spiller op med en omgang elektronisk præget rock.
Hillari – også fra Norge – byder til gængæld på sofistikeret soul, mens Islandske Gróa med deres episke udladninger og tekster på modersmålet sender tankerne hen mod landsmændene fra Sigur Rós.
Sidst men bestemt ikke mindst er det værd at bemærke at det ganske nye og lysende talent Andachan fra Grønland er på programmet. Hans musik er nyskabende, og hans måde at kombinere sproget med elektroniske beats på, føles nærmest som en ny inspirerende energikilde.
Alle FIRST DAYS navne:
Amna Naseer (DK)
Andachan (GL)
Aphaca (DK)
Bette (DK)
Betty Bass (DK)
Biji (SE)
Boy With Apple (SE)
Bye Bye Brenda (DK)
Bænch (DK)
Carlloyaboy (DK)
Casket Spray (DK)
Fakethias (NO)
G2G (DA/UY)
Gróa (IS)
Hillari (NO/PH)
Jaleesa (DK)
J. Ludvig III (DK)
Karoline Funder (DK)
Ki! (DK)
L1NA (SE)
Lay (DK)
Lea Eyðbjørg (DK/FO)
Lúpína (IS)
Merro8 (DK)
Molina (DK/CL)
Mumle (DK)
Rosa Faenskap (NO)
Sira Jovina (DK)
Skt. DeLarge (DK)
Soap Horse (DK)
Split (DK)
Tex (SE)
Tonser (DK)
Uden Ord (DK)
Ungklang (DK)
Vilma Crow (DK)
Von Quar (DK)
Vægtløs (DK)
Wedding (DK)
Wicky (DK)
Østen (DK)
Øyunn (NO)