Anmeldelser

27. maj 2025

HELLE DANUM – BORN TO LOVE

En hyggelig aften i jazzklubben

Udgivelsesformat

Digital

Udgivelsesdato

27.10.24

Label

eget label

Genre

Vokal jazz

Skrevet af Allthat.dk

Med albummet Born to Love møder man for første gang jazzsangerinden og komponisten Helle Danum som pladeaktuel i eget navn.

Born to Love er ifølge Danum et album, der lægger vægt på at balancere mellem det traditionsrige og den personlige fornyelse. Albummet afspejler det traditionsrige ved at indeholde 10 numre fra den kendte del af det amerikanske standard jazz-repertoire og fornyelsen ved 3 kompositioner af eget ophav. Med Danums egne ord åbner albummet en dør til hendes eget univers – et univers, hvor kærlighed, håb og styrke finder en stemme i jazzen.

Det stærke musikalske samarbejde på albummet sikres af et meget velspillende hold bestående af Magnus Hjorth (klaver), Jesper Løvdal (saxofon), Thomas Fonnesbæk (bas) og Rasmus Kihlberg (trommer). Ud over dette hold af musikere medvirker ligeledes Katrine Madsen som baggrundsvokal og medkomponist på et enkelt af albummets egne kompositioner.

Det musikalske samarbejde er desuden bygget op af Magnus Hjorths og Jesper Løvdals arrangementer af alle numre, og dermed spiller de en vigtig dobbeltrolle i at få skabt et swingende og meget lyttevenligt album.

Egne kompositioner skiller sig ud

Hver af de fire medlemmer af dette orkester har rig erfaring på den danske og internationale jazzscene i tæt samarbejde med store vokalister som Viktoria Tolstoy, Sinne Eeg, Sidsel Storm, Malene Mortensen med flere. Denne rutinerede erfaring tager de med sig over på dette album i mødet med Helle Danum. Hjorths elegante og følsomme klaverspil skaber konstant en melodisk understøttelse af Fonnesbæk og Kihlbergs dynamiske og energiske spil i samspillet med Løvdals intense tone. Som lytter er man derfor trygt overladt til en kvartet, der på alle måder ved hvad der skal gøres for en god oplevelse.

Danums egne tre kompositioner bør nævnes specifikt, som en del af albummets styrke. Handlingsmæssigt bevæger de sig tekstligt i genren for kærlighed, håb og tilgivelse og melodisk alle i en ballademæssig genre. Nummeret ’Love to the World’ åbnes af Løvdal på sopransaxofon og vækker straks lytterens interesse i nummerets budskab, der over de følgende vers bringer fortællingen om, at kærligheden er svaret på at skabe forandring.

’Feathers’ skaber en dyster og mystisk stemning arrangeret som ballade, hvor man ligeledes oplever Danum som solobærende vokalist, en begivenhed man sagtens kunne have ønsket sig mere af på albummet. Løvdal bidrager også som solist på nummeret og understøtter den mystiske tone, der præger nummeret. Introen til albummets sidste egen-komposition, ’Are You in Heaven’, er udtrykt som en god blues, der lægger op til en rå og intens dialog mellem et ”himmelens horn” (udtrykt som Løvdals tenorsax) og Danums tekst om tilgivelse. Et samspil, der fungerer godt for både Løvdal og Danum.

I det mere kendte repertoire har vi upbeat-numrene som ’Born to Love’, ’Lover Come Back to Me’ og ’I Love Paris’, som, ud over at vise Kihlbergs og Fonnesbæks evner til at skabe en swingende rytmisk understøttelse, også viser, at kvartetten både honorerer egne arrangementer i bedste jazzstandardstil, men samtidig formår at skabe numre, der står så stærkt i samspillet, at det kræver gode evner som vokalist, hvis man ønsker at kunne spille op til dette hold af dybt erfarne musikere. På det område har Danum stadig et stykke op til ovennævnte vokalister.

Albummets sidste nummer ’Under a Blanket of Blue’ viser et tæt samspil mellem Fonnesbæks basmæssige dybde og Danums mørke røst og lader albummet fade velspillende, velarrangeret og vedkommende ud.

Det sikre menukort

Med dette album får man en af de oplevelser, som enhver jazzklub vil ønske de altid kunne have på ”menu”-kortet. Man er garanteret en hyggelig aften i “klubben” – og man er garanteret, at alle er vel underholdt af god musik.

Med albummet oplever man dog ikke det store nybrud – og som lytter kan man også stå tilbage og fundere over, hvad det var, man konkret ønskede at bidrage med til den store samling af danske og internationale jazz-albums. Glædeligt oplevede man det stærke musikalske samarbejde, men står også tilbage med en tanke på, hvad det er, man vokalmæssigt ønsker at udfordre lytteren på.

På en scene som den danske skal være plads til ”den hyggelige aften i jazzklubben” – og heri kan jo også ligge nøglen til både fornyelsen og traditionen. Fornyelsen oplever man gennem albummets bidrag af nye numre, en kendsgerning man kan opfordre til bliver udfoldet mere ved fremtidige udgivelser. Traditionen oplever man i gengivelsen af det kendte repertoire. En tradition, som klart er serveret på den mest velspillende måde.

Helle Danum (vokal), Magnus Hjorth (klaver), Jesper Løvdal (saxofon), Thomas Fonnesbæk (bas), og Rasmus Kihlberg (trommerr), Kathrine Madsen (vokal)

NOTE:

Helle Danum spiller den 4. juli på Støberiet i Kbh N med Magnus Hjorth på piano og Tomas Raae på kontrabas under Copenhagen Jazzfestival.

Flere Anmeldelser

Potsa Lotsa XL: Amoeba’s Dance

”Totalt overbevisende udspil fra Berlins jazzscene”

The Modern Jazz Trio with Tim Hagans: Peaceful

Den harmon-dæmpede trompets reference til Davis/Shorter

Giacomo Smith: Manouche

Tilbage til jazzens europæiske rødder

Creedence Clearwater Revival: Willy And The Poor Boys

Creedence Clearwater Revival: Cosmo’s factory

Anouar Brahem: After the Last Sky

Lavmælt protest

Kontakt

Adresse

Gothersgade 107,
1123 Copenhagen K
Denmark

Tel +45 21 95 20 12
Mail madskornum@allthat.dk
CVR 21488895

Kommer snart

Denne feature er under opbygning