Anmeldelser

13. marts 2025

Jan Bruér: Jazz i Sverige – de första hundra åren

Historien genfortalt læseligt, fængende og med masser af nyhedsværdi

Udgivelsesformat

Bog - 592 sider, ill., indb

Udgivelsesdato

11.12.24

Label

Ejeby Förlag

Genre

Jazz historie

Skrevet af Allthat.dk

Af Thorbjørn Sjøgren

I årene lidt før og efter århundredeskiftet udsendte det svenske pladeselskab Caprice i et samarbejde med Sveriges Radio i alt 11 bokse med i alt 31 cd’er med tilhørende omfangsrige Pixi-bøger, som illustrerede udviklingen i svensk jazz fra 1899 til 1979. Et mageløst projekt, som vi på vor side af Øresund kun kunne skele misundeligt til.  Musikudvalget og den helt overvejende del af teksterne var foretaget af Jan Bruér, en af de helt centrale skikkelser i svensk jazzforskning og i øvrigt forfatter til grundige bøger om Lars Gullin, Putte Wickman og medforfatter til endnu flere.

Nu har Bruér så både opdateret materialet og sørget for at det foreligger i en bedre trykkvalitet (ikke mindst billederne) og med en langt mere læselig typografi. Resultatet er blevet en bog på knap 600 sider med litteraturhenvisninger og et register, (der gør den langt mere brugbar end cd-boksenes hæfter), men også med en vægt på 1,6 kg.

Overskuelig og grundig

Dispositionen er forbilledligt overskuelig: De fleste afsnit dækker en femårsperiode med en oversigtsartikel, et eller to interviews med periodens centrale musikere (bl.a. Thore Jederby, Arne Domnerus, Bengt Hallberg, Monica Zetterlund, Bernt Rosengren, Bobo Stenson, Lennart Åberg og Amanda Sedgwick, men også mange andre musikere behandles ganske indgående), og så et længere afsnit med ”jazzhändelser”, som placerer en masse musikere i forhold til hverandre, udenlandske gæstespil, markante pladeudgivelser, etc etc. Billedsiden er helt upåklagelig med både musiker- og orkesterfotos og mange pladeforsider, ligesom der flittigt citeres fra samtidige publikationer, ikke mindst tidsskrifterne Orkester Journalen og Estrad.

Jan Bruér skriver flydende, i allerhøjeste grad læseligt og fængende, i lange stræk er det simpelthen En Spændende Historie, og det mærkes, at Bruér har været førstehåndsvidne til tingene i næsten 70 år, han lavede sit første interview (med Putte Wickman) som 13-årig, og hans detailviden og overblik er ganske enkelt forbløffende.

Så sidder man og læser rundt omkring, kommer i tanker om navne af de mere perifere, og sandelig om ikke også han / hun ikke har adskillige henvisninger i registret. Hvad med f.eks. Grave Hansen? Jojo, ”Gyllene Cirkeln har under hösten (1966) ändrat sin programpolitik och breddad sitt utbud för at nå en större publik. En ofte återkommande favoritgrupp är rhythm&blues-baserede Harlem Kiddies med amerikanska musiker ledda av Stockholmsbosatte danske trumslagaren Grave Hansen”. Så er det på plads. Og hvem husker at Lionel Hamptons storbands koncert i Mässhallen i Göteborg i 1955 blev stoppet af politiet, som frygtede opløb af ”halvgalna rockfantaster.”  Og vidste jeg, at danskeren Holger Nathansons Modern Saxofonskola er et af de første eksempler på jazzpædagogisk materiale på svensk (1935)? Jeg anede det ikke.

Hvilket alt sammen vil sige, at hvis man har den mindste interesse for at vide noget om jazzen i fortid og nutid på den anden side af sundet, så er der ikke noget at betænke sig på i forhold til at få læst dette værk af en bog.

Flere Anmeldelser

Emma Rawich & Gwilym Simcock: Big Visit

Englands nye farverige saxofontalent i virtuost duosamarbejde

Vivian Buczek: Le Grand Michel

Michel Legrands musik lever og har det godt

Søren Ulrik Thomsen & Det glemte Kvarter / Aarhus Jazz Orchestra: Hvor alting altid er

At tage sig den fornødne tid

Diverse artister: Renegade Queens: Salsa de la Bahia Vol. III

Vestkystsalsa har fokus på glemte kvinder

Hypnopomp: Glåm

Heavy-free jazz

Sara Indrio: Observer

Hverdagen omsat til musikalsk poesi

Kontakt

Adresse

Gothersgade 107,
1123 Copenhagen K
Denmark

Tel +45 21 95 20 12
Mail madskornum@allthat.dk
CVR 21488895

Kommer snart

Denne feature er under opbygning