Af Jørgen Nielsen
Et nyt værk fra et par af de sikreste hænder, der har holdt om en kontrabas i Danmark. Så kort kan det formuleres. Ongoing Tale rummer 16 spor, og føjer sig til en lang række udgivelser fra 79-årige Jens Jefsen. Efter mange år med faste trioer og kvartetter, der alle blev indspillet på klassisk vis, er bassisten gået over til – som han kalder det – at ”lege med Legoklodser”. Det dækker over, at han på sit midikeyboard bygger grundspor op, som han derefter kan lægge et eller flere kontrabas-spor oven på, og endelig supplere med indsatser fra forskellige gæstemusikere. Teknisk omstillingsparathed har været vigtigt for ham, og har gjort det muligt at bruge tiden mellem livejobs til at gå i kælderen og producere sin mangefacetterede musik. Og Jefsen kommer vidt omkring i en intim, kammermusikalsk setting i duetter med instrumenter som cello, kontrabas, guitar, akkordeon, træblæsere, fløjte og vokal.
Den beskedne komponist og bassist har døbt indledningsnummeret ‘Approaching the well done’; i sin essens en samtale mellem de to brødre i strygerfamilien, celloen og kontrabassen. Jon Anderskov stryger sig igennem det smukke tema, og bassen får sneget en solo ind med wah-pedal. Man er vel en boomer? Også Hans Esbjergs lækre Rhodes-lyd på pianoet vækker gode minder fra 1970’erne. ‘Medium Earth Orbit’ præsenterer guitaristen Jakob Djursaa på en bund af multiple kontrabasser; Djursaa er et af de mange lokale talenter, som har været en tur i forstaden Åbyhøj og sparre med Jens Jefsen til dette album, og de to tager den videre i en klassisk unison guitar/bas duet ‘Disguise not Needed’, helt fri for ekstra lag. Samme koncept i ‘Put me to work’, her med Hans Esbjergs elpiano som partner, et be-bop inspireret tema i familie med Parkers ‘Now is The Time’.
Helt i eget selskab er Jens Jefsen med ‘Pamela’, der veksler mellem hans karakteristiske knastørre og varme, funky bastoner og en fremaddrivende walkin´bass.
Jens Jefsen er sin egen producer, og i en tid, hvor det er standard at udgive singler, kan et album med 16 spor virke overvældende. Der er udvalgt foreløbig to singleudspil. Det ene John Lennons evigt forhåbningsfulde ‘War Is Over’ i et arrangement, der smukt fremhæver kontrabassens rolle som melodibærer og soloinstrument.
Cecilie Rowedders stemme og lyrik på ‘Me Time Reflections’ kunne også være et bud på et singleudspil, og samtidig får kontrabassisten par exellence smidt sin sjældent benyttede elbas ind i produktionen. Men det bliver nok ikke til airplay på P4, dertil er arrangement og melodi en tand for eksperimenterende.
To spor er blevet til sammen med Johan Toftegaard Knudsen fra Aarhus Jazz Orchestra; ‘Call Your Calm’ er en lille skinnende perle med sopransax og kontrabas i øm omfavnelse. Mere søgende, eller måske retningsløs er duetten ‘Truth Teller’ med pianisten Esben Tjalve, mens det er interessant at følge hvordan to kontrabassister, hvoraf den ene er Jesper Smalbro fra Vestbo Trio, leger med tonerne, og en enkelt gang til stor morskab går fejl af hinanden.
Jens Jefsen har virkelig tømt skuffen, og fået opsendt nogle prøveballoner, hvoraf nogle flyver højere end andre. Men de er led i en Ongoing Tale, nysgerrigheden, vitaliteten og det tårnhøje niveau varsler, at det sidste kapitel ikke er skrevet endnu.
Jens Jefsen (b, g, keys, perc)
Hans Esbjerg (p)
Emir Bosnjak (acc)
Esben Tjalve (p)
Dan Hjort (p)
Jacob Djursaa (g)
Jon Anderskov (cello)
Jesper Smalbro (b)
Cecilie Rowedder (voc)
Johan Toftegaard Knudsen (ss, cl, fl)
Stephan Kammerer (ts)