Af Ole Bisbjerg
Den svenske sanger og komponist Lina Nyberg er ude med et ambitiøst projekt. Nye fortolkninger på engelsk af komponisten Kurt Weills allermest kendte og elskede sange. Værker som historisk er fortolket af nogle de allerstørste kunstnere – blandt andre Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Nina Simone og Lotte Lenya, og i nyere tid af sangere som Stacey Kent, Tierney Sutton og ikke mindst Ute Lemper, der om nogen står som den største Weill fortolker i nyere tid.
Men Lina Nyberg er ikke en ny ukendt kunstner og hun har siden 1993 været en af Sveriges mest spændende og alsidige sangere og komponister med mere end 20 udgivelser i bagkataloget. Dertil kommer en lang række priser og hædersbevisninger. Den nye plade rummer også et par af hendes egne kompositioner. Til indspilningerne har hun allieret sig med en lille intim supergruppe, der til fulde forstår at understøtte Nybergs mørke altstemme.
Pladen indledes med den intense ‘Pirate Jenny’, hvor vi allerede fornemmer, hvordan Lina Nyberg og band har valgt at angribe Weill. Den originale melodi fungerer mest som fundament, som en slags trædesten for bandets fortolkning og improvisation, som her ikke mindst løftes af Hildegunn Øiseth på trompet. På ‘Mack the Knife’ synger Nyberg først i unison med Øiseth i en version af sangen, der helt opløser den traditionelle facon at spille den på. Sangen afsluttes igen i unison med Øiseth og og hvad Nybergs fortolkning mangler i tradition, det får vi til fulde i nytænkning. ‘Love in the air’ er en af Nybergs egne kompositioner, en smuk melodi der bl.a. byder på Nyberg i ordløs sang unisont med Fredrik Ljungkvist på smuk saxofon.
Lina Nybergs mørke vokal er altid meget udtryksfuld og veksler mellem det intime og det kraftfulde og kan måske minde lidt om Hanne Boel og Sinne Eeg.
Sangen ‘Lonely House’ har en skræmmende intens basfigur og stemning, der giver mindelser om Tom Waits ‘What´s he building’ (1999) – lige til en gyserfilm. Udgivelsen slutter med klassikeren ‘Speak Low’, hvor Lina Nyberg akkompagnerer sig selv på akustisk guitar. Smukt og enkelt. En plade der på alle måder finder sin fine plads i rækken af fantastiske fortolkninger af Kurt Weills sangskat.
Lina Nyberg (voc,g), Fredrik Ljungkvist(s), Daniel Karlsson(p), Mauritz Agnas (b), Peter Danemo (d,perc), Hildegunn Øiseth (tp,goat horn)