Af Niels Bering Larsen
Dette album består af ti kompositioner, hvor den svensk-dansk-amerikanske kvartet Near the Pond skildrer et udvalg af den japanske poet Saigyös tekster på mest formidable vis.
Gruppen fortsætter som på deres første udgivelse med at lade lyriske digte være udgangspunktet for deres kompositioner. Hvor første albums forlæg var den svensk-amerikanske digter Carl Sandburg, er udgangspunktet nu den japanske poet og senere buddhistiske munk Saigyö. Digtene, oversat af Meredith McKinny og Burton Watson, skildrer årstider, landskaber og døgnets mørke timer.
Kvartetten tegnes tematisk primært af svenske Josefine Cronholms vokal og amerikanske Kirk Knuffkes kornet (og til tider vokal), og komplementeres rytmisk og melodisk af den svenske bassist Thommy Andersson samt gruppens nye faste medlem, den danske vibrafonist, slagtøjsspiller og percussionist Bent Clausen. På en række af albummets arrangementer tilføjes ligeledes nænsomme strygere til understøttelse af både tematikker og stemninger.
De korte poetiske tekstforlæg skaber rammerne for Cronholms og Knuffkes gedigne instrumentale færdigheder med stemmer og kornet. I mange af albummets numre skabes komplementære forløb med Cronholms lyriske stemme og Knuffkes blues- og folk-inspirerede tone.
I nummeret “Winter Deepens in Mountain Home” udfolder kvartetten (inklusiv strygeensemblet) sit fulde potentiale. Cronholms klare stemme danner udgangspunktet for nummeret, som toner over i et velarrangeret strygearrangement som harmoneres af Clausens rytmiske vibrafonspil. Det fulde potentiale indfries i Knuffkes solospil med intens og multitonal tone over den underliggende klangbund.
Albummets mest swingende og bluesorienterede nummer er Cronholms komposition over digtet “Time on my Pillow”. I nummeret kommer Knuffkes blues og amerikanske folk-inspiration til sin værdighed. Knuffkes overlegenhed på sit instrument (og i sin vokal) bidrager med et klart overskud og giver en tydelig indikation af, hvorfra en stor del af gruppens inspiration udgår – en inspiration, der igennem nummeret udbygges af Cronholms improvisation over samme tema.
Den melodiske tematik og improvisation af Cronholm og Knuffke lader sig konsekvent tillade på albummet, grundet den underliggende melodiøsitet af Anderssons bas i samklang med Clausens rytmik på både vibrafon og slagtøj. Anderssons varme tone giver hele tiden plads til gruppens andre medlemmer og sikrer en løbende nøje afstemthed med de underliggende strygearrangementer (ligeledes udarbejdet af Andersson)
“Only the Moon” slutter albummet af med en musikalsk aspiration mod et Japansk (og måske buddhistisk) klangideal, som kan tolkes som en hyldest til albummets poetiske ophav. Tonesprogets ændring mod en mere orientalsk tone i både percussion, klangbund og strygeunderlag skaber en varm og orientalsk afslutning på albummet.
Et tonesprog, der underbygges vokalt og i kornettens tone i løbet af nummeret og endeligt afsluttes med Cronholms klare vokale taksigelse med frasen ”as an empty reminder”.
Med Wild Geese oplever man den ældgamle japanske poesi fortolket i et skandinavisk-amerikansk musikalsk udgangspunkt der i alle kompositioner og arrangementer viser både respekt for forlæg, men samtidigt peger lytterens opmærksomhed i hver af musikernes iboende klanglige udgangspunkt. Det kan kun blive interessant at følge hvilket poetisk grundlag som Near the Pond vil pege deres musikalske retning i – ved en forhåbentligt fortsættelse af deres samspil.
Josefine Cronholm (Vocal and percussion), Kirk Knuffke (Cornet and vocals), Thommy Andersson (Double bass), Bent Clausen (Vibraphone, drums and percussion), Lena Fankhauser (Viola), Marta Potulska (Viola), Melissa Coleman (Cello).