Andet album fra den herboende norske sanger, rapper, trommeslager, og komponist Øyunn lever til fulde op til forventningerne, altså hvis man forventede det uventede.
Sidste år fik hun priserne ’Årets nybrud’ ved Tivoli Jazzpris 2024 og ’Årets nye Jazz navn’ ved DMA Jazz. På I know u can do it, fortsætter hun sit nybrud, og præsenterer et album, der er grænsesøgende, skævt, rytmisk velfunderet – primært drevet af break-beat, energi, atmosfæriske ‘forstyrrelser’ og modsatrettede følelsesregistre.
Det er et helt bevidst valg fra hendes side at skrive fra sind, sjæl og hjerte, helt uden skelen til tidens trends og tendenser. Dette er derfor lyden af et album, der er en herlig hybrid af genrer, måske nærmest et oprør mod genrepolitiet. For er det jazz ‘Årets nye Jazz navn’ her har udgivet? Det korte svar. Nej. Det lidt længere svar. Ja – på nogle punkter. For du må nødvendigvis have jazzens frie tanke og rytme i blodet og under huden, for at kunne spille og komponere som Øyunn. Det ærlige svar. Who cares?
Kort sagt den slags album, der ikke er skabt for at please, men nærmere for at prikke og pirre, uden at forvirre. Her møder man det uventede, alt imens man risikerer at blive både udfordret og bevæget, i en skønsom blanding af nærvær og flugt, og andre kontraster. Derfor er det et album af den slags, der bliver ved med at give, fordi det simpelthen er umuligt at indfange og forstå det hele ved de første gennemlytninger.
På sin vis er det ’befriende’ at albummet kun indeholder otte numre, og en spilletid på godt 25 minutter. Mere behøves faktisk ikke når man er i et så intenst selskab.
Øyunn er som trommeslager i sig selv mesterlig, sammen med bassist Jens Mikkel Madsen bliver det rytmiske udtryk simpelthen unika.
Det er trommerne og bassen der driver albummet, mens Kasper Staub på keys, synth og effekter binder det hele sammen – fra det jordnære til den himmelråbende, fra det dansable, til det drømmende.
Øyunn rapper og synger lige godt. Man mærker hende når hun fremfører sine tekster, der tager udgangspunkt i et levet liv, med lyst og lede, med koks og kærlighed, med forvirring og forløsning.
Bedst er hun når hun virkelig giver numrene plads til at folde sig ud. Pladens tre længste numre imponerer i særlig grad. Der er så meget ‘vokseværk’ i ’Cycle’, ’I Wanna Talk To You’ og ikke mindst det afsluttende ’Conversations in the Night (We’re OK)’, der simpelthen er et af den type sange, der kan tænde alt i natten, hvis der stadig er en form for puls. Bemærk i øvrigt Jens Mikkel Madsens fint følte backingvokal på et nummer, der er værd at snakke videre om.
Det er der sådan meget der er på dette album – ikke mindst den storslåede førstesingle ’Confusion’ eller det dybt dragende jazz’mosfæriske titelnummer, eller den korte men effektive hip-hoppende-indie-pop perle ’Hope That You’ll Sing Again’.
Nogen spørger måske. Kan Øyunn nu leve op til alt hypen og hædersbevisningerne. DET er der så kun et svar på: JA.
Øyunn (d, voc, rap, producer), Jens Mikkel Madsen (b, voc), Kasper Staub (keys, synth), Brian Batz (producer)