Af Jens Jørn Gjedsted
Rasmus Sørensen og hans to medspillere er godt selskab fra første tone. ’The Sun’ fænger øjeblikkeligt, og i løbet af de kommende numre bliver man præsenteret for en fascinerende udforskning af figurer og temaer.
Den 26-årige pianist fra Sæby er bl.a. uddannet fra Manhattan School of Music, og har været aktiv på New Yorks jazzscene indtil han flyttede tilbage til Danmark. Han har været flittig hvad angår udgivelser i 2024, og det her er hans tredje album.
Han følges tæt og loyalt af bassisten Jon Henriksson og trommeslageren Francesco Ciniglio – gengangere fra debutalbummet Treats, som vi anmeldte her i bladet sidste forår, og Sørensen giver dem god plads. Jeg er fascineret af hans forfølgelse af bestemte figurer, som vendes og drejes og former et slags groove – f.eks. fra 1:57 i ’Perennial Youth’ og derefter til udfadningen fire og et halvt minut senere. Denne lyst til repetition og at se, hvad der sker, når man vender og drejer musikalske figurer, går igen i næsten alle Sørensens kompositioner, og det lykkes smukt, klangfuldt og virtuost.
Rasmus Sørensen (p), Jon Henriksson (b), Francesco Ciniglio (d)