Roy Thomas Baker, født den 10. november 1946 i Hampstead nær London og død den 12. april 2025 i sit hjem i Lake Havasu City i Arizona, USA, er i Danmark kendt for sit arbejde med Gasolin’ og forbindes i resten af verden især med Queen og deres legendariske superhit ‘Bohemian Rhapsody’. Bakers over 45 år lange virke som producer, tekniker, arrangør, talentspejder og lejlighedsvis sangskriver er af betydeligt omfang præget af dyb professionalisme, sans for detaljer samt et imponerende musikalsk overblik, utallige aktører har nydt godt af.
I en alder af 14 år kom Baker i lære og gik til hånde hos Decca Records, før han blev assistent tekniker i Morgan Studios. I 1970 rykkede Baker over til Trident Studios, hvor producerne Gus Dudgeon og Tony Visconti fungerede som hans mentorer. Baker bidrog der til indspilninger med The Rolling Stones, David Bowie, The Who, Nazareth, Santana, The Mothers of Invention, Free og T. Rex. Baker stiftede bekendtskab med Gasolin’ i 1971, da masterbåndene til gruppens debutalbum skulle mixes i Trident studiet.
Teknikeren udset til opgaven blev forhindret, og Baker, der overtog tjansen, meddelte uden omsvøb, at optagelsen af Gas 1 bag præg af sjusk og mangelfuld separering af instrumenterne og vokalerne på de enkelte spor. Wili Jønsson, der var rejst til London sammen med tekniker Freddy Hansson for at lægge sidste hånd på etteren, tog ifølge Niels Ole Baadsgaard og Jacob Wendt Jensens bog Gasolin’ – Gudernes vilje (2021) til genmæle overfor den meget direkte og noget rapkæftede Roy Thomas Baker, dog ikke mere, end at samarbejdet mellem dem kunne fortsætte to år efter.
Bakers indflydelse på Gasolin’ 3 (1973), Stakkels Jim (1974), Gas 5 (1975), Gasolin’ Live Sådan (1976) og Efter endnu en dag (1976) i rollen som mixer, producer og disciplinerende indpisker kan vanskeligt overvurderes, hvilket bandet også selv har givet udtryk.
Hos Freddie Mercury & co. blev det som med Gasolin’ til fem udgivelser i alt: Queen (1973), Queen II (1974), Sheer Heart Attack (1974), mesterstykket A Night at the Opera (1975) og Jazz (1978), der ud over ‘Bohemian Rhapsody’ gav os klassikerne ‘Keep Yourself Alive’, ‘Seven Seas of Rhye’, ‘Killer Queen’, ‘Now I’m Here’, ‘You’re My Best Friend’, ‘Bicycle Race’, ‘Fat Bottomed Girls’ og ‘Don’t Stop Me Now’.
For CBS Music og sit eget firma RTB Audio Visual Productions beliggende i New York og Los Angeles producerede Baker albums med Journey, Starcastle, Ian Hunter, Ronnie Wood fra The Rolling Stones og The Cars. Han sagde ja til posten som Senior Vice-President i Elektra Records Artist and Repertoire (A&R) afdeling, der førte til samarbejde med Lindsey Buckingham, Mötley Crüe, Joe Lynn Turner og Dokken. Baker ydede sit til, at Elektra skrev kontrakt med Metallica, Simply Red, Yello, The World og 10.000 Maniacs.
Desuden kan Roy Thomas Baker som executive producer, co.-producer og producer føje Dusty Springfield, Yes, Foreigner, Alice Cooper, Cheap Trick, Devo, Slade, Ozzy Osbourne, The Stranglers, Chris de Burgh, The Darkness, Smashing Pumpkins og The Storm til et mildest talt alsidigt og vidtfavnende cv, der samlet set placerer ham som en hovedskikkelse i international og dansk rockhistorie siden starten af 70’erne.
Producer Flemming Rasmussen skrev blandt andet disse mindeord om Roy Thomas Baker på Sweet Silence Studios’ Facebook side:
Mit store idol, og manden der lærte mig mere end jeg selv vidste, Roy Thomas Baker er gået bort.
Jeg mødte Roy første gang i Rosenberg studiet, under Gasolin’s indspilning af Gas 5. Hans måde at arbejde på, og hans ro og overblik i studiet, var en fornøjelse at være vidne til, og da jeg som 18 årig, for første gang var på session med ham, under indspilning af Gasolin’s “Efter endnu en dag”, var læringskurven næsten lodret!
Jeg var allerede nogle år før, blevet mega Queen fan, og min beundring for hans arbejde, blev til kæmpe respekt, ved at være på session og se ham arbejde.
Roy var flittigt på besøg i studiets første år, og jeg fik da osse besøgt ham i LA.
12 april, gik han bort, og jeg vil for altid være taknemmelig over, at han indviede mig i et pladestudies hemmeligheder og arbejdsgange.
Billedet af Baker ved Trident mixerpulten april 1976 i Sweet Silence stammer fra Flemming Rasmussens eget arkiv og taget under indspilningen af Hva’ gør vi nu, lille du?