Det danske jazzpublikum kan glæde sig til at opleve dugfrisk jazz i fire egne af landet. Det er de tre unge orkestre ELJO, Purpur og Venya der i år er udvalgt til Jazzkonkurrencen 2026.
Deltagerne er fundet på baggrund af en åben tilmeldingsproces og er udvalgt af kunstneriske medarbejdere på de fire spillesteder, manager, kurator og bandcoach Kat Jarby samt Jazz Danmark. Der var 29 relevante ansøgninger til årets jazzkonkurrence, så panelet har været på hårdt arbejde i udvælgelsesprocessen.
Historien bag
Jazzkonkurrencen er Danmarks ældste og største jazzkonkurrence for unge musikere og har eksisteret siden 2002. De første 15 år under navnet Ung Jazz og siden 2017 som Jazzkonkurrencen.
I Jazzkonkurrencen, der afvikles af JazzDanmark, er der reelt langt mere fokus på udviklingsforløbet og fællesskabet end på selve konkurrencen.
Alle deltagere i konkurrencen er således med ved alle forløbets fire arrangementer og de modtager undervejs en ligelig mængde feedback og coaching.
Det er dog vinderen, der får mulighed for at indspille en EP med tilhørende mix i The Hideout Studio i Aalborg. Vinderen modtager herudover 10.000 kr til et selvvalgt projekt.
Tidligere vindere har blandt andet været så markante navne som Svaneborg Kardyb, Little North, Baryl, Kosmos Trio, MUSViT og sidste år løb Zinssou Quartet med sejren foran Sandløber og Veronika Rud.

To af koncerterne er gratis
Jazzkonkurrencens koncertrække foregår på fire anerkendte spillesteder i hele landet og lægger fra land den 13. februar kl. 20 på Huset i Hasserisgade i Aalborg, herefter den 17. Marts på Dexter i Odense, den 5. Maj hos Jazz6000 på Godset i Kolding, og så er der finalekoncert den 27. Maj på Jazzhus Montmartre, København.
Til koncerterne i Aalborg og Kolding er det muligt at hente gratis billetter via eventet på spillestedernes hjemmesider.
Årets navne
ELJO – I grænselandet mellem det akustiske og elektroniske skaber ELJO et lydunivers med elementer fra både moderne nordisk jazz og minimalistisk elektronisk musik. Et stemningsfuldt lydbillede, der både er eftertænksomt, repetitivt og fuld af fremdrift, hvor alle elementer – både elektroniske og akustiske – spilles live på scenen. Duoen udgav i 2025 deres debutalbum Merging, som fik 5/6 * under overskriften ”En opløftende enkelthed” her på siden, og af denne artikels forfatter udråbt til et af årets bedste danske debutalbum
PURPUR – består af syv medlemmer, hvis individuelle musikalske afsæt skaber Purpurs særlige lyd. Purpur er et livsprojekt, som inviterer lytteren ind i et udforskende musikunivers. Dansksprogede tekster og blæserarrangementer med rod i den nordiske tradition fusioneres med pulserende rytmer, inspireret af forskellige musikkulturer fra afrobeat til folk og jazz, samt elektroniske elementer kendetegner Purpur.

VENYE – er et band hvis musik bevæger sig frit mellem neo-soul, jazz og pop, hvor det improvisatoriske fra jazzen smelter sammen med poppens groove og energi. Bandets særegne lyd bygger på både akustiske og elektroniske elementer – altid med skarp fokus på tekst og melodi. Venyas musik afspejler seks forskellige unge musikeres identitet, og selvom genreskellene udfordres, er det altid tilgængeligt og relaterbart for lytteren. Med energi, intimitet og catchy melodier er Venya et frisk pust på den danske såvel som den nordiske jazzscene.
