Af Jakob Bækgaard
Den amerikanske sanger og sangskriver Steve Wynn, der blandt andet er kendt fra bandet The Dream Syndicate, som særligt var en væsentligt og vægtig aktør på den alternative amerikanske rockscene i 80’erne, kommer til Danmark for at spille tre solokoncerter i april.
Netop Wynns formative år i The Dream Syndicate er omdrejningspunktet for erindringsbogen I Wouldn’t Say It If It Wasn’t True: A Memoir of Life, Music, and The Dream Syndicate, der udkom i 2024. Her udgav han også efter længere tids solopause albummet, Make it right.
Som optakt til sine koncerter i Danmark, hvor han besøger Råhuset i København den 27 april (koncerten er udsolgt),Train i Aarhus den 28 april og så til sidst Dexter i Odense den 29 april, indvilligede Wynn i at svare på spørgsmål fra All That.
All That: Det er planen, at du skal spille tre koncerter i Danmark. Hvad kan publikum forvente af koncerterne? Vil de hovedsageligt fokusere på materiale fra dit seneste album, Make It Right, eller omfatte hele dit sangkatalog?
Steve Wynn: Showet, som jeg har opført på turné siden sidste september, er anderledes end noget, jeg har gjort før. Det er en miniversion af bogen, hvor jeg på forskellige tidspunkter spiller folkesanger, standupkomiker, autobiografisk historiker, universitetsprofessor, tv-prædikant og, ja, i sidste ende er det bare mig, der spiller mine sange og fortæller min historie. Jeg har nydt at lave dette show lige så meget som noget andet, jeg nogensinde har gjort i løbet af alle mine år på turné.
AT: Jeg vil gerne spørge ind til Make It Right? Det føles som et vendepunkt for dig. Hvordan vil du sige, at albummet opsummerer dit liv og hvad du ved om sange og sangskrivning, og kan du kommentere på nogle af dine personlige højdepunkter fra albummet?
SW: Det hele kom sig af, at jeg skrev bogen, så det er næppe overraskende, at det er min mest personlige og følelsesmæssigt nøgne plade. Jeg kan godt lide, at pladen begynder med “Santa Monica“, byen og gaden hvor jeg blev født, og slutter med “Roosevelt Avenue“, hovedgaden ved hjørnet af hvor jeg bor i dag i Jackson Heights, Queens. Albummet var fra starten af ment som en ledsager til bogen, og sådan føles det, når jeg hører det nu.
AT: Make It Right? er et bandalbum, men du kommer til at spille dine shows solo på din turne. Hvilke overvejelser gør du dig over at spille sangene solo?
SW: Jeg har spillet soloshows næsten siden starten af The Dream Syndicate. Det har altid været en måde at strippe sangene tilbage til, hvor de begyndte. Men det er også en mere direkte måde at forbinde sig med publikum på hver aften. Bandshows handler om interaktionen på scenen og at have publikum som fluen på væggen for at overvære den interaktion, der sker mellem bandmedlemmerne. Soloshows handler om at forbinde sig direkte med de mennesker, der dukker op hver aften.
AT: Mange mennesker vil kende dit arbejde fra The Dream Syndicate, men for de lyttere, der ikke kender denne del af din fortid, hvordan vil du så beskrive bandet og dets indflydelse på dig som sangskriver og kunstner?
SW: Nå, heldigvis tror jeg, at mange af mine fans kender mig lige så godt for mine soloplader, på egen hånd og med The Miracle 3 og også for mit arbejde med Gutterball og The Baseball Project og andre ting, jeg har gjort gennem årene. Men selvfølgelig er højdepunktet for mange fans de første to albums med The Dream Syndicate, da det var måden, mange af fansene først stødte på min musik. Det er nemt at sige, at et af de nyere albums er bedre på nogle måder, men jeg ved også, at det er svært at overvurdere nostalgiens magt. Og det er jeg okay med. The Dream Syndicate var og er et psykedelisk band, ikke i form af sensation og gimmicks eller lyden, men i forhold til hensigten. Vi forsøger at tage dig fra et sted og efterlade dig et andet hver aften. Psykedelisk som John Coltrane eller Miles Davis eller Robert Johnson, lige så meget som nogen af de 60’er bands, vi også elsker.
AT: For nu at fortsætte lidt med The Dream Syndicate. Hvilke albums vil du anbefale til nye lyttere og vil du spille nogle sange fra disse album på din danske turné?
SW: Jeg spiller mange sange fra The Days of Wine and Roses og Medicine Show, de første to albums, på denne turné, da de knytter sig til de historier, jeg fortæller hver aften. Den første er let tilgængelig i handel, men den sidste har været udgået i nogen tid, men vil blive genudgivet i oktober som et remastered 4CD box set.
AT: Jeg vil også gerne ind på din solokarriere. En stor del af den blev opsamlet i boksen Decade fra 2020. Kommer du til at spille sange fra den periode?
SW: Jeg var virkelig stolt af den boks, og det var en tilfredsstillende påmindelse om, hvor mange sange jeg producerede i den periode. Det er en fantastisk følelse og sker ikke altid. Jeg var virkelig inspireret. Når det er sagt, vil jeg ikke spille de sange, da showet fokuserer på tidslinjen i bogen— fra barndommen til slutningen af den første fase af The Dream Syndicate.
AT: Make It Right? er udkommet i samme periode som din biografi I Wouldn’t Say It If It Wasn’t True. Hvordan var processen med at skrive en biografi anderledes end at skrive en sang?
SW: Det tager længere tid, det er sikkert! Jeg har skrevet flere tusinde sange, og for det meste ved jeg, hvordan det fungerer, selv når det ikke fungerer. Men jeg vidste ikke, hvordan det ville være at skrive en bog. Det viser sig, at det er meget sjovt, og jeg kan ikke vente med at skrive den næste. Jeg havde tænkt på at skrive mine memoirer i nogen tid, men det var den tvungne karantænetid i 2020, der virkelig fik mig på sporet.
AT: Var der nogen dele af dit liv, som du syntes var svære at skrive om, og hvilke dele nød du mest at skrive om?
SW: Jeg vidste, at det ville være svært at skrive om tilblivelsen af Medicine Show, vores andet album. Selvom jeg sætter stor pris på det album, så var det ikke sjovt at lave, og jeg ønskede at formidle de frustrationer, vi følte på det tidspunkt, på en ærlig måde. Jeg synes, jeg gjorde et ret godt stykke arbejde. Og det var sjovt at skrive om den tidlige periode i mit liv, hvor jeg opdagede og lærte om musik som fan, DJ, skribent og i sidste ende medlem af et band.
AT: Ændrede det at skrive bogen din opfattelse af dine egne sange og dit håndværk som sangskriver, og hvis ja, hvordan påvirkede det Make It Right? Med andre ord, hvordan relaterer temaerne i din bog sig til sangene på albummet?
SW: Det er et godt spørgsmål. Jeg tror, at det at skrive sangene, mens jeg skrev bogen, som jeg sagde før, tillod mig at blive mere personlig på mange af numrene. I bogen undgår jeg ikke at tage skylden for nogle ting, der sker—eller fra at placere skylden, når det var passende. Sangene gør det samme.
AT: Her til sidst, hvad er nogle af dine bedste minder fra turnélivet og hvad er dine planer, efter du har afsluttet denne turné?
SW: Der er så mange gode minder fra turnéer gennem årene, men højt oppe på listen må være at spille for 50.000 mennesker på Roskilde Festival (i 1986, red.) som sidste øjebliks hovednavnserstatning for The Cult, da de måtte trække sig. Sikke et sus! Og vi spillede et af vores bedste sæt nogensinde den aften. God timing, vil jeg sige!
Jeg afslutter denne bogrelaterede turné i midten af maj og begynder derefter at skrive nye sange og en ny bog, men der er også turnéer med The Dream Syndicate planlagt til begyndelsen af 2026.