Af Jens Jørn Gjedsted
Sidst jeg så og hørte Wiklund var, helt uventet, som gæst i Cecilie Stranges gruppe. Kontrasten mellem den iltre kornetist og den balladespillende saxofonist, var iørefaldende, men også en dristig disposition fra Stranges side. Det var en glædelig overraskelse at høre denne ekspressive svenske kornetist med det store register og den fænomenale teknik, bryde Stranges lyriske, lavmælte stemning.
Hans nye udgivelse antyder med sin titel, at musikken inden i Wiklund har mange facetter. Covernoterne taler meget højstemt om at de 11 numre udforsker og beskriver menneskets forhold til Gud! Vi skal opfatte det her som et stykke programmusik i 11 satser, men hvis for eksempel Mussorgskij ikke havde sagt, at hans værk skulle beskrive museumsbilleder, ville ikke en sjæl have gættet det. Så her har vi 11 vidt forskellige lydbilleder – fra det indledende Satie-agtige klaverstykke ‘Awakening’ over den smukke ballade ‘Solens Strålar Ger Mitt Hjärta Vingor’ til værkerne ‘Subway Smiles’ og ‘Inner Flight Music’, hvor man får big band-lyd og forrygende staccato-sekvenser – Wiklunds speciale.
Jeg glæder mig over Wiklunds gudesmukke tone på kornetten, og ikke mindst på grund af alle de gode musikere, han omgiver sig med, dykker jeg gerne ned i denne musikalske rodekasse igen – Vorherre eller ikke Vorherre.
Tobias Wiklund (tr), Jonas Lindeborg (cor), Hanna Paulsberg (ts), Nils Berg (bcl), Johan Graden (p), Kansan Zetterberg (b) , Jon Fält, The Swedsih Wind Orchestra.