af Torben Holleufer
Her på deres fjerde fuldlængdealbum er Total Hip Replacement pludselig et årti henne på en sonisk rejse, hvor Afrika indfanges i en original pakke, der både låner fra 2tone og har sin egen fnuglette identitet.
Det her band handler i høj grad om en ret underspillet frontmand, der hedder Victor West Hosbond. Han deler med sin far en kærlighed til trækbasunens magi og hans far er blandt andet rektor på konservatoriet i Aarhus. Men. Også en mand, der med en vedvarende kærlighed til alverdens musik, gjorde denne særdeles konkret for sine to sønner, hvor lillebror og guitarist Carl West Hosbond ud over at have en betydelig hånd i familieorkestret her, også er Luna Ersahins markante højrehånd i det kurdiske fusionsorkester, AySay.
Tidligt var brødrene i Ghana og markere sig indenfor scenen i Accra, som ud over highlife også handler om blandt andet original Afrobeat og reggae i lange baner, netop med den fnuglette tilgang med masser af dub inde over, som i så høj grad gennemsyrer musikken med Total Hip Replacement, og som ikke mindst er tydelig i psykedeliske forvandlingskugler som ’Rivers to Cross’, hvor den ghanesiske multimusiker og producer med base i England, Kwame Yeboah, er med inde over ikke mindst i sangskrivningen. Som han er det på yderligere et nummer, ’Watch it Burn’, på denne herlige og udfriende veloplagte plade.
Jeg skal her ikke sige, om Would It Be The Same, som også er titlen på det voldsomt iørefaldende startnummer, er bandets hidtil bedste album, for niveauet har været højt i en årrække nu og jeg var også glad for de to foregående album, hvor man på 2020-udgivelsen Bliss for alvor viste tegningen til en egen identitet ikke mindst for Victor Hosbond som forsanger med numre som ’Arena’ og fulgte op med netop Kwame Yeboah på 2022’s rejse ud af pandemien med det lysende Anyankofo, som blandt andet indeholdt samarbejdet på ’Smoke and Mirrors’, som med længder er bandet hidtil to største hits. Og vel at mærke med en egen musik, der konstant afsender kærlighedsbreve til alt mulig oldschool både indenfor dub og funk, men alligevel formår at være så herligt meget sig selv med en lyd, som nemt kunne rumme et internationalt gennembrud. Ikke mindst fordi bandet er så fabelagtige live.
Sangene er i øvrigt typisk blevet til under en turné i Brasilien. Men det kunne lige så godt have været i Bamako i Mali, hvor de blandt andet har spillet på reggaelegenden Tiken Jah Fakolys berømte klub syd for Nigerfloden.
Men tilbage ved den nye plade, så er jeg voldsomt vild med de ret poppede ting, såsom titelmelodiens elegante grooves, som dertil er så smygende fedt produceret, og det potentielle hit med ’Tremors’, som får mig til at tænke på Ron Ayers i sin diskrete funkede stil.
Alt i alt en lysende plade med orkester, som overlegent underspillet inddrager den verdensmusikalske værktøjskasse og skaber intim og personlig musik med internationalt udsyn.
Victor West Hosbond (vo, tb), Carl West Hosbond (g,b), Jakob De Place Jørgensen(d), Anja Kulyova (b), Martine Bak Toldam (keys, synth), Thit Helbo Møller (perc), Lasse Damsgaard Andersen (sax) + diverse gæster. Total Hip Replacement. 2024. LP/CD/Digital