For 12. gang uddelte Musikforlæggerne i går Carl Priser til en række af landets sangskrivere, tekstforfattere og komponister. I år fandt prisfesten sted i Pressen i Politikens Hus med Carsten Holm og Camilla Jane Lea som værter.
Den opgave løste de garvede radiofolk som ventet ganske glimrende, selvom jeg er ret sikker på, at de begge godt kunne fornemme, at der i manuskriptet nok var kommet lidt rigeligt med på papiret ’sjove’ referencer til titler på sange fra Sebastian, der jo skulle modtage årets ærespris.
Det gjorde han som afslutning på et værdigt prisshow, der for alvor viste at fællesskabet har det godt i den danske musikbranche. Sebastians takketale var kort, hvilket der som sådan ikke var noget uventet i, for som journalist Erik Jensen skrev i præsentation af Sebastian i årets program:
”Det er det indre, alt det, hjertet er fuld af, og som kan omsættes til en sang, der tæller”
Og at Sebastians sange tæller og taler til generationer på tværs, er et faktum, der bliver ved med at give.
Sammen med prisen fulgte en check på kr. 50.000, som traditionen tro skulle videregives til et spirende talent, udvalgt af prisvinderen. Selvom hun ikke ligefrem ikke er blevet overspillet i radioen, havde Sebastian fået ørerne op for den unge sanger og sangskriver Vilma, alias den 27–årige sanger, sangskriver Marie Vilsbøll, der sidste år udsendte sit sangskriverorienterede og akustisk velfunderede debutalbum Kærlighedserklæringer. Et album, hvor hun havde sig selv i spil i sange, der tog udgangspunkt i de nære relationer og opvæksten i det vestjyske, men hvor slutproduktet alligevel føltes universelt og vedkommende uanset alder, køn og ophav hos modtageren. Som Sebastian udtrykte det: ’Hun har fat i sjæl og hjerte’.
Vilma optrådte efterfølgende med et par numre sammen med Morten Frost og Johan Stene. Først med en tilbagelænet og smuk version af Sebastians ”Fuld af nattens stjerner” og siden med en intens og dragende version af hendes egen ’Gnist’, der understregede at der er mange gode grunde til at blive antændt af dette åbenlyse sangerskrivertalent.
Hun stod ikke alene. Og det var der umiddelbart ingen der gjorde denne dag. Det var tydeligt, at man i branchen er bevidst om at kun meget få kan alting selv, og det blev igen og igen fremhævet i de mange flotte og åbenhjertelige takketaler. Samarbejde og fællesskabet er nøgleord, der rent faktisk lod sig folde ud i en virkelighed, hvor man tydeligvis overalt i salen fornemmede en almen interesse, der rakte langt ud over egen næsetip.
Ud over Vilma, var årets levende højdepunkt SØN, der havde Angående Mig med som gæst på en stemningsfuld og opbyggende udgave ’Ka’ ik connect’, der sluttede i den slags fællessang, der rent faktisk føltes som en forbindelse til noget større.
At der findes noget større end nu og her og egne cirkler var mange af takketalerne gode eksempler på. ’Det har jeg virkelig ikke fortjent, men det er fint’ sagde f.eks. Bent Sørensen, da han fik prisen for ’årets klassiske komponist – lille ensemble’, mens Emil Vam fra Zar Paulo konstaterede ’der intet som et ordentligt skulderklap, også fagligt’, da de modtog prisen for ’årets komponist rock’. Emma Sehested Høeg, der fik prisen som årets talent, har nok teaterbaggrund, mens hendes freestylede tale var alligevel et af dagens mest menneskelige og livsbekræftende indslag.
Og det unikke ved Carl Prisen er nemlig at den røde tråd er håndværket – sangskrivningen, kompositionen. Arrangørerne af prisfesten er musikforlæggerne, der varetager komponisternes rettigheder. Noget der ikke er blevet mindre aktuel i en tid hvor AI’s indtog og en folkelig forventning om at musik skal være en gratis glæde, gør at den originale musik er en truet kunstart.
Den store vinder ved prisfesten blev Asger Nordtorp Pedersen, der med hans Guldimund projekt virkelig har gjort en forskel, og skabt den slags hitmusik, som man ikke troede fandtes. Blandt andet takket være 10 musikere, der hver især har fået lov til at bidrage ud fra der hvor de hver især er stærkest. Guldimund var ikke selv til stede, men havde skrevet et par intelligente og skarpe takketaler, der blev læst op af producer Søren Buhl Lassen, mens den sidste tale blev leveret frisk fra fad med halvdelen af vinderholdet bag Guldimund på scenen, med Mathæus Bech som veloplagt mikrofonholder. Alle taler der i særlig grad hyldede fællesskabet, og ikke mindst selve musikkens forunderlige og smukke væsen, der kan gøre så meget for så mange i både medgang og modgang.
Og netop de duellerende følelser var takketalen fra Luna Erhasin et rørende og respektfuldt eksempel på. Både glad og vred var hun. Over dagens anerkendelse som ’årets komponist roots’ og over at der samtidig ’lige nu sker folkemord i Gaza, som hun udtrykte det. Tårerne fik frit løb, og Aske Døssing Bendixen trådte til, tog over, og viste værdien af et venskabs dybe rødder.
Det blev en prisfest, der beviste at musikbranchen er mere end glimmer og overfalde. Den bygger på masser af vilje, skabertrang og gensidig respekt – og ikke mindst mod til at gå mod strømmen – som Kaleiido f.eks. har gjort det i jazzens verden, som Saint Clara har gjort det på hitlisterne, og som Rune Thorsteinsson har vist det bag kateteret i klasseværelset.
Tillykke til alle vinderne, og til de nominerede, og et tak til alle dem der ‘bare’ har bidraget prisværdigt til at den danske musikscene imod alle odds, måske står stærkere lige nu end nogensinde. Der er både kvalitet og kvantitet.
Jeg tænker, at der kommer flere gode eksempler på det på den kommende weekends SPOT festival i Århus. Her er All That … naturligvis på plads.
Vinderne af Carl Priser 2024
ÅRETS KOMPONIST INDEN FOR POP
Guldimund (Asger Nordtorp Pedersen) for albummet Jeg venter i lyset
ÅRETS KOMPONIST INDEN FOR ROCK
Zar Paulo (Anders Bønløkke, Anton Breinbjerg, Martin Kleberg, Johan Horsmans, Tobias Schou, Emil Vammen) for albummet Elendig Software
ÅRETS KOMPONIST INDEN FOR JAZZ
Kaleiido (Anna Roemer, Cecilie Strange), Hannah Schneider, Jens Berents Christiansen, Lars Vissing, Rasmus Sitarz for albummet Places
ÅRETS KOMPONIST INDEN FOR ROOTS
AySay (Aske Døssing Bendixen, Carl West Hosbond, Luna Bülow Ersahin) for albummet KÖY
ÅRETS KOMPONIST INDEN FOR SCORE
August Fenger Janson for sin score til Netflix-serien Ragnarok 3
ÅRETS KOMPONIST INDEN FOR BØRNEMUSIK
Rune Thorsteinsson for børneudgivelsen Musiktime med Rune
ÅRETS TEKSTFORFATTER
Guldimund (Asger Nordtorp Pedersen) for teksterne på albummet Jeg venter i lyset
ÅRETS TALENT
Emma Sehested Høeg
ÅRETS SANG
’Det’ kun vigtigt, hvad det er’ – Guldimund (skrevet af Asger Nordtorp Pedersen, Søren Buhl Lassen, Anja Backmann, Villads Hoffmann, Mathæus Bech, Arendse Nordtorp Pedersen)
ÅRETS INTERNATIONALE SUCCES
Aqua (Søren Rasted, Claus Norreen, Lene Nystrømog René Dif)
ÅRETS KLASSISKE KOMPONIST – STORT ENSEMBLE
Simon Steen-Andersen for operaen Don Giovanni’s Inferno
ÅRETS KLASSISKE KOMPONIST – LILLE ENSEMLE
Bent Sørensen for værket Blade Springer med tekst af Juliane Preisler
ÅRETS STREAMINGHIT
“Moonlight” – D1MA (skrevet af D1MA og Martin René Falkebo)
ÅRETS RADIOHIT
“Oh My God” – Saint Clara (skrevet af Clara Toft Simonsen og Jonathan Elkær)
ÅRETS ÆRESPRIS
“Sebastian” (Knud Grabow Christensen)