af Peter Danstrup
Man kan sige meget godt om et internationalt samarbejdsprojekt som det, den danske pianist Jesper Hertz og den japanske bassist Minoru Yoshiki har stablet på benene. Kulturer mødes, udveksles, befrugtes og konkretiseres – i dette tilfælde i form af koncerter og en CD.
Hertz er ene dansker omgivet af tre kompetente japanske musikere, og står noteret som komponist for syv ud af ni kompositioner. Denne dominans smitter af på det musikalske udtryk, både gennem Hertz gennemkontrollerede spil og musikkens karakter, som ikke fremstår særlig påvirket af kulturmødet. Shoji Morita har fint styr på tenorsaxen og vil gerne bidrage med energi og vildskab i soloerne, men han får ikke sat sit præg på det samlede udtryk, fordi omgivelserne ikke rigtig reagerer på hans spil. Bassist og samarbejdspartner Minoru Yoshiki fremstår ligeledes som en stærk instrumentalist, men heller ikke han lykkes med at flytte musikken nye steder hen. Det virker som om projektet kræver mere lys og luft end det, de lidt blege temaer og den danske pianists spil lægger op til. Man savner mere dynamik og åbenhed over for det potentiale, projektet rummer og en bedre balance i de medbragte bidrag til det fælles hele.
Jesper Hertz – p, Minoru Yoshiki – b, Shoji Morita – ts, Naoki Takahashi – dr