af Peter Danstrup
Den svenske guitarist Joel Haag balancerer yndefuldt mellem tradition og fornyelse på dette sit andet album som bandleder. Som komponist er han et spændende bekendtskab, for også her vipper han frem og tilbage mellem det gennemkomponerede, det frie og den lidt mørkladne svenske moltradition, hvis det da er en gangbar betegnelse.
Vi kommer godt omkring, og musikken rummer både nutidsjazz og kontrollerede skridt ud i det mere åbne landskab, naturligvis med guitaren i centrum – men han formår at variere sit spil og sit musikalske udtryk ganske overbevisende på en ganske velovervejet og virkningsfuld måde. De to (træ)blæsere er tilsyneladende en tilføjelse til den første udgivelses triosammensætning, og de hjælper musikken fint på vej med nogle levende og velartikulerede soloindsatser og temapræsentationer. Det virker som om – men det kan være mig, som ikke har været opmærksom nok – at klarinetten er ved at finde tilbage i jazzen på lige fod med saxofonen, og den skal være så inderligt velkommen, når den som her bidrager med klang og vingefang til ensemblestykkerne og for alvor viser sin nuancerigdom i de (lidt for få) solopassager, som pladen byder på, eksempelvis på ‘George Goes To Town’.
Guitaren bider godt fra sig på ‘Politicians and Bosses’, som også sender en lille hilsen til Thelonius Monk, og den langsomme 7/4 i ‘Old Watch Still Ticking’ er et af de mest karakteristiske numre for pladen med de lange melodiske linjer, den åbne solotilgang og den kontrollerede vildskab. Ansatserne til folkemusik anes hist og her og blander sig egentlig meget godt med de mere frie passager og er med til at tegne et fint nuanceret portræt af Joel Haag.
JOEL HAAG (G), ADRIAN ASLING SELLIUS (AS, CL, BCL, FL), PELLE WESTLIN (TS, CL), BJÖRN PETERSSON (B), ANTON JONSSON (DR)