af Brian Petro
Man var måske så naiv at tro, at fornyelse og forandring ikke ville ramme den homogene og genrenedbrydende powergruppe, Kalaha, der i nu mere end ti år har været garant for den samme lyd, som en fasttømret enhed bestående af de samme folk.
Det er stadig Emil de Waal med det musikalske overblik og den pivhøje energi bag trommerne, Niclas Knudsen med sit mangeartede og skæve guitarspil og Jens ”Rumpistol” Berents Christiansen bag sit kraftcenter af synthesizere og elektroniske lyde. Og det er stadig den samme brandfarlige cocktail af jazz, folk, world, techno, afrobeat, blues m.m, der præger den let antændelige musik og skubber til taget på enhver livescene. Men hvor er Spejderrobotten, der altid plejer at brillere med sine lydkulisser på laptoppen? Og hvor blev den forførende, tyrkiske sangerinde, Hilal Kaya, pludselig af?
Det får vi ikke et klart svar på her, men deres åbenlyse fravær på gruppens femte studiealbum har tydeligvis givet plads til en profil, der i den grad formår at udfylde tomrummet både som musiker og komponist. El-bassisten Anders Stig Møller passer som en anden Bill Laswell (amerikansk bassist og producer, som Kalaha tidligere har samarbejdet med) perfekt ind i sammenhængen og han er vant til at bevæge sig i elektro-akustiske farvande som en smidig ål. Han har også bidraget med to af pladens stærkeste kompositioner, ‘Tunnel fabrik’ og den filmisk smukke ballade ‘Sara Banderole’, og hans basspil får musikken til at virke mere let og fjedrende, end den noget betontunge og kølige stemning, der godt kunne lægge sig over Kalahas udtryk tidligere.
Nord Havn er blevet en samlet, konceptuel fortælling om et gammelt København, og om en industriel bydel, der har haft stor betydning for de fire medlemmer i bandet. Det bærer de lårklaskende humoristiske titler, som f.eks ‘Norsk Fars’, ‘HavneFrode’ og ‘Bolværksmatrosens Blues’, tydeligt præg af. Udtrykket er gennemgående massivt og kraftfuldt, man kan også blive indadvendt følsomt og finurligt legende, som f.eks. på det tætteste man kommer på et titelnummer; ‘Nordhavn’. Faktisk tror jeg ikke Kalaha nogensinde har lydt bedre.
Emil de Waal (tr, perc, vok), Niclas Knudsen (g), Rumpistol (synth, Rhodes, elektronik), Anders Stig Møller (el-b, synth, elektronik)