Nyt

1. maj 2024

Ny App for den nysgerrige lytter

Alex Nyborg Madsen og Søren Rebbe står bag Radio Mars  

Pressefoto af Morten Rygaard

Skrevet af Mads Kornum

På selve arbejdernes kampdag bliver der kaldt til kamp for den brede musikformidling, der har så trange kår; både på de kommercielle kanaler, men også på vor alles public service kanal DR – og det uanset om du stiller ind på P3, P4 , P5, P6 Beat eller P8 Jazz. Få store og mellemstore navne fylder det meste af sendetiden og der er meget lidt plads til variation, chancer og de mange nye udgivelser, der udkommer fra alle de kunstnere, der uanset genre befinder sig i mellemrummet mellem mainstream og upcoming artister.  

Den nye digitale kanal Radio Mars, der i dag den 1. maj 2024 officielt går i luften, er grundlagt af Alex Nyborg Madsen og Søren Rebbe. Den er et bud på en musikradiokanal, der er uden fortilfælde i Danmark.

Det er hverken tale om en græsrodsradio, en reklamestation eller en fix forretningsidé. Kanalen er reklamefri og uden store investorer eller mediehuse i ryggen. Finansieringen er baseret på brugerbetaling for det beskedne beløb 20 kr. kombineret med sponsorer og fonde.

Mere end 100.000 sange bliver uploadet til digitale tjenester – hver dag! Det har aldrig været nemmere at få udgivet sin musik og aldrig været sværere at blive opdaget.

I et dansk perspektiv bliver det kun endnu sværere at nå et publikum – uanset hvor talentfuld, man er. Man kæmper ikke bare med andre danske navne, men alle udgivelser fra hele verden.

Radio Mars kan selvfølgelig heller ikke nå at forholde sig til samtlige nye udgivelser; men kanalen vil være opmærksom på de ting der rører sig – med et ekstra fokus på de spirende navne på den danske scene. Og så lader Radio Mars de andre kanaler i landet om at spille de samme hits igen og igen og. Radio Mars vil give lytterne mulighed for at høre noget af al den gode musik, der ikke når hitlisterne. Det betyder ikke at Radio Mars vil være skæv, kantet og svær at lytte til. Ambitionen er at være en kanal, hvor man kan inspireres eller overraskes, men også der hvor man sagtens kan lytte med helt uforpligtende.

Nyheden om den nye radio har spiret via de sociale medier, og både musikforbrugere og masser af mennesker fra musikbranchen har rost initiativet. Mange savner åbenlyst den form for radio, der er skabt og båret af interesse og passion for musikformidling, samt en bred viden og indsigt på området.

Og det er præcist det de herrer Alex Nyborg Madsen og Søren Rebbe står for, når de nu samler de i alt næsten 80 års erfaring med radio de har – heraf de fleste på DR, hvor de blandt andet i mange år drev det utroligt populære eftermiddagsprogram ’Brødrene’  på P4.

De store rettighedsorganisationer, der repræsenterer kunstnerne og komponisterne – KODA og Gramex – har også vist sig fleksible og har modtaget initiativet med interesse og opbakning.

Grundlaget eller måske rettere ”grundloven” for den nye radiokanal har de to bagmænd kaldt for ’Mars Missionen’, der består af følgende 10 punkter:

1. Radio Mars tager populærmusikken alvorligt. Hos os er musikken indholdet, ikke kun mellemlægget.

2. Vi sætter spørgsmålstegn ved den konventionelle playliste-kultur og prioriterer sangens kvalitet over genren og kunstnerens status.

3. Vores værter er engagerede musikelskere, der deler ud af deres viden om og kærlighed til musik.

4. Vi insisterer på, at populærmusik er en væsentlig del af vores kulturelle DNA og fortjener mindst samme respekt som kunst, litteratur, teater, film og klassisk musik.

5. Vi er ikke bange for at præsentere ny eller udfordrende musik. Vi tror på, at lytterne er nysgerrige.

6. Vi vil give opmærksomhed til de kunstnere, der bliver overset og ikke når hitlisterne.

7. Vi vil både formidle ny musik og de tidløse klassikere, der har formet musikhistorien.

8. Radio Mars er nysgerrig og udfordrende, men først og fremmest et varmt musikalsk fællesskab for lyttere, der søger andet og mere end de største hits.

9. Vi vil arbejde tæt sammen med lokale udøvende kunstnere, pladeselskaber, spillesteder og musikforbrugere for at støtte og fremme musikmiljøet.

10. Radio Mars spiller mindre af det, de andre spiller mest.

Projektet hænger tæt sammen med at folkene bag DiGiDi – et non-profit andelsselskab for kreative, på selvsamme dag lancerer en digital radioplatform/app.

DiGiDi tilbyder digital distribution af kreativt indhold, primært musik. Indtil videre skal man bruge en aggregator som fx DiGiDi for at få sin musik på iTunes, Spotify, Deezer, Yousee, Tidal osv.

Ved at blive medejer kan man udgive sin musik selv med fuld adgang til alle tjenester, som både kunstner og/eller label. DiGiDi  – der ledes af Henrik Leschly og Jens Rud, arbejder både praktisk og politisk med at gøre musik- og mediebranchen fordelagtig for indholdsleverandørerne – og ikke for tech giganterne.

DiGiDi Radio er navnet på den app, der allerede nu er tilgængelig i Apples App Store og Google Play. Lige nu er der to kanaler på appen. Radio Mars og DiGiDi 500, med de 500 numre fra DiGiDis bagkatalog, der har klaret sig bedst gennem årene. Senere kommer der både en jazz kanal samt en kanal til børn. DiGiDi er i kontakt med flere mulige indholds skabere, der kan stå for de fire resterende kanaler, der er plads til i appen i første omgang.

Seneste Nyheder

Live | På vej

Scoop på Aarhus Jazz Festival

FREDRIK LUNDIN OVERDRIVE genopstår!

Nyt

Karen Mukupa modtager livslang hædersydelse

KUNSTFONDEN har udvalgt fem nye kunstnere til ordningen

Nyheder

David Sanborn er død 78 år gammel

Hans altsax lød næsten overalt  

Nyt

Snorre Kirk har stor succes i USA

For tredje uge i træk er han nummer 1 på anerkendt Airplay Chart

Kontakt

Adresse

Gothersgade 107,
1123 Copenhagen K
Denmark

Tel +45 21 95 20 12
Mail madskornum@allthat.dk
CVR 21488895

Kommer snart

Denne feature er under opbygning