Label

Eget selskab

Genre

Jazz

Skrevet af Allthat.dk

af Peter Danstrup

Kurt Weill flygtede fra Hitler Tyskland i 1933, fordi han som succesfuld jødisk komponist ikke havde andre fremtidsudsigter end dem, masser af tyske jøder, kommunister og homoseksuelle senere måtte sande. Han var optaget af at hans musik skulle have et politisk/socialt sigte: Gebrauchsmusik. Hans bidrag til både scenekunst og jazz er uomtvisteligt, (‘Laser og Pjalter’, ‘Mack the Knife’, ‘Septembersong’ f.eks.) så derfor var jeg forventningsfuld efter at høre, hvad britiske Sam Braysher og konsorter ville bidrage med.

Ikke meget, må man sige. Et fortolkningsprojekt uden meget på hjerte, hvilket må undre, for der er nok at gribe fat i: drama, stærke melodier, begavede kompositioner, 30’er-depression og folkelighed. Hvorfor lige Weill? Det giver Braysher ikke svar på. Hans altsax klinger egalt, men ikke altid lige rent, og man savner den vilje og retning i spillet, som hæver det over det kedelige og velfriserede. Symptomatisk er det kun i Brayshers egen komposition ‘Ships Adrift‘ at han træder i karakter og spiller med friskhed og fremdrift.

I det, der skulle ligne et kunstnerisk valg, har Braysher omhyggeligt udeladt at spille de Weill-melodier, som alle kender, men ak, han er ikke i stand til at overbevise lytteren om det indlysende i den beslutning. Der er ikke meget Weill tilbage efter en tur i jazzkarrusellen, desværre heller ikke i de 3 stykker, hvor han har sangerinden Sara Dowling med. Hun er ingen Lotte Lenya (Weill’s samarbejdspartner og livsledsager) og får heller ikke rigtig noget ud af de tekster, der er med til at gøre Weills musik til noget særligt. Bevares, hun synger fint, men det virker ikke som om hun har taget oplægget særligt tungt. Man kunne fint forestille sig at Weills musik og kunstneriske tilgang kunne lyse op i det øjeblikkelige europæiske politiske klima, ja inspirere til at lave kritisk, relevant musik med folkelig appel. Det bliver tydeligvis ikke med Sam Braysher som primus motor.

Sam Braysher (as), Matyas Gayer (p), Dario de Lecce (b), Steve Brown (dr), Sara Dowling (voc)

Flere Anmeldelser

EMIL DE WAAL: ‘Fire øjne’