Live | På vej

20. juni 2024

Copenhagen Jazz Festival

Stadig en bro til bredere musikalske horisonter

Pressefoto af Kristoffer Juel Poulsen

Skrevet af Mads Kornum

Copenhagen Jazz Festival, en af Europas største jazzfestivaler, har gennem årene udviklet sig fra en lokal begivenhed til en international kulturbærer og turistattraktion. Festivalens rejse fra dens ydmyge begyndelse i 1979 til dens nuværende status som en musikalsk institution har ikke blot cementeret København som en global jazzby, men også åbnet dørene for et bredere spektrum af musikgenrer.

Festivalen blev første gang holdt i sommeren 1979 som en åben fest for den levende musik, inspireret af ånden på den blomstrende jazzscene i København i 1960’erne og 1970’erne. Byen havde dengang etableret sig som et knudepunkt for jazz, hvor legendariske musikere som Dexter Gordon og Ben Webster slog sig ned og spillede på berømte spillesteder som Jazzhus Montmartre.

Fra begyndelsen var festivalen et samlingspunkt for både lokale og internationale jazzmusikere, og dens tidlige succes skyldtes en kombination af et stærkt program skabt af dedikerede arrangører, formstærke musikere og et entusiastisk og nysgerrigt publikum. Festivalen tilbød et stort og bredt udvalg af koncerter fra intime kluboptrædener til større udendørs koncerter, hvilket gjorde den tilgængelig for et mangfoldigt publikum.

Foto af Gorm Valentin

Vækst og udvikling

I løbet af 1980’erne og 1990’erne voksede festivalen støt. Den begyndte at tiltrække flere internationale stjerner – og i årenes løb har stort set alle de største navne inden for jazz og relaterede genrer gæstet festivalen, ofte på tidspunkter af deres karrierer, da de var tæt på bedst. Listen er alenlang, men at kunne skilte med at have haft besøg af navne som Sonny Rollins, Ella Fitzgerald, Oscar Peterson, Dizzy Gillespie, Gerry Mulligan, Ornette Coleman, Jimmy Smith, Gilberto Gil, Al Jarreau, Gil Evans, Stan Getz, B.B King, John Lee Hooker og Weather Report giver uomtvisteligt en pondus, der er værd at bygge videre på.

Sonny Rollins – Foto af Gorm Valentin

Netop udvikling har altid ligget festivalen på sinde. I årenes løb har festivalen udvidet sit program til at omfatte et bredere udvalg af jazzsubgenrer, fra traditionel jazz til mere eksperimentelle former og genrer som blues, funk, soul og world. Denne diversificering har været afgørende for festivalens fortsatte relevans og succes og gjort den til en årlig begivenhed for både jazzentusiaster og almindelige musikelskere i alle aldersgrupper.

Bedste eksempel på fokuserede underprogrammer er vel nok temaserien ’Jazz for Kids’, der i mere end 30 år har præsenteret jazzmusik af højeste kvalitet for børn og deres forældre. De optrædende er professionelle musikere, som formidler jazz ved at inddrage alle sanser gennem leg, dans, fortælling og billedkunst.

Også temaserien ’Future Sound of Jazz’ har i den grad rykket den menige opfattelse af ”hvad jazz er”, og festivalen har ofte formået at være ‘firstmover’ ved at præsentere navne som Thundercat, Yussef Dayes og Alfa Mist, mens de var på vej fra undergrund til stjernehimmel.

Turistattraktion

Hver sommer tiltrækker festivalen tusindvis af besøgende fra hele verden, hvilket helt naturligt har en betydelig økonomisk indvirkning på byen. Festivalen har været med til at profilere København som en kulturel destination, og den har bidraget til byens ry som et levende og dynamisk sted.

Det er således anno 2024 meget mere end blot en jazzbegivenhed. Festivalen er blevet en integreret del af Københavns kulturelle landskab, en væsentlig turistattraktion, en platform for og en fejring af musikalsk innovation og kulturel mangfoldighed med væsentligt historisk belæg

Det vil man i år igen kunne opleve fra 5. til 14. juli på hundredvis af forskellige spillesteder og åbne pladser i København og omegn,

Inden da er der endda en par attraktive koncerter at varme op med – eksempelvis Lady Blackbird i Bremen Teater 26. juni og Cécile McLorin Salvant 4. juli i DR Koncerthuset.

Kendt og ukendt

Festivalen byder også i år på en masse unikke koncerter opbygget efter tema eller som hyldestkoncerter, og ofte vil de blive skabt i nogle konstellationer af artister, man kun ser denne ene gang eller få andre gange. Det er bare at dykke ned i programmet, der bør give noget stof til enhver, der elsker musik hele livet.

For nok er de største koryfæer fra jazzhistorien ikke længere blandt os eller aktive, men de efterfølgende generationer af musikere har bestemt i egen ret så rigeligt at byde ind med.

Så skulle du ikke lige kende navne som Bill Frisell Trio, Irreversible Entanglements, Matthew Halsall, Myra Melford’s Fire and Water Quintet, Anohni and The Johnsons, eller Charles Lloyd Sky Quartet feat. Jason Moran, Larry Grenadier & Eric Harland, vil jeg næstekærligt opfordre til at researche lidt via det store program, som festivalen udsender som en brugervenlig app. Den er enkel og ligetil i sin opbygning og sikrer et godt overblik over de mange fristelser. For som det er med alle festivaler, når man aldrig det hele. Fravalg er en lige så vigtig del af forberedelsen til en festival som tilvalg og impulsivitet.

I de to første udgaver af nærværende magasin kan du i øvrigt finde en del information om nogle af de mange spændende navne, der optræder på årets festival: Peter Rosendal, Little North, Vingborg/Valencia, Nordlys, Antonio Dayyani Sextet, Anders Koppel, Camilla Dayyani, Jason Moran, Nils Bo Davidsen, Tigeroak, Astrid Engberg, Cort Lunde, Kalaha og Lis Wessberg.

Seneste Nyheder

Nyheder

…jazz med mere

Opsamling fra Copenhagen Jazzfestival  

Nyheder

Den musikalske mangfoldighed sejrede

Copenhagen Jazz Festival er slut, men musikken spiller videre  

Hørt! | Live

Jan Harbeck Quartet – Bartof Station, Fr.berg – 11.07.24

Danmarks førende jazzkvartet aede alle på kinden

Hørt! | Live

Lakecia Benjamin – Bremen Teater – 13.07.24

Fænomenet Lakecia Benjamin fejlede

Kontakt

Adresse

Gothersgade 107,
1123 Copenhagen K
Denmark

Tel +45 21 95 20 12
Mail madskornum@allthat.dk
CVR 21488895

Kommer snart

Denne feature er under opbygning